Know your customer

Vujanović, Miroslav (2016) Know your customer. Bachelor thesis, Scuola Universitaria professionale della Svizzera italiana (SUPSI).

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Abstract

Il progetto nasce all’interno della divisione Client Management, e prevede l’analisi e la progettazione di una soluzione che sia in grado di fornire all’intera organizzazione le informazioni di maggiore rilievo che riguardano i customer, dove con il termine customer si intendono le banche. La fruizione di queste informazioni ha come scopo principale quello di consentire ai vari dipartimenti di organizzare e progettare al meglio il proprio lavoro, specialmente qualora si verifichino dei cambiamenti significativi e di qualsiasi natura presso il customer stesso. A tal proposito è stata esaminata la in prima istanza la situazione iniziale dell’azienda, ovvero gli strumenti che ha attualmente a disposizione per interfacciarsi con il cliente. Successivamente si sono svolte delle interviste con persone che lavorano all’interno dei vari dipartimenti del back office (BOA), in modo tale da poter comprendere quali siano per ognuno di essi le informazioni più importanti. Una volta ottenute le informazioni e i fabbisogni informativi si è proceduto a stendere una lista di requisiti sia di natura funzionale che non, cercando al contempo di raggruppare i requisiti prettamente funzionali in categorie. La fase centrale del progetto è stata quella di elencare ed analizzare diverse concept, ossia differenti possibilità di soluzione per un determinato problema. Eseguita la scelta del migliore concept mediante un metodo semi quantitativo, si è proceduto in seguito verso lo sviluppo della soluzione definitiva mediante la realizzazione di diverse interfacce grafiche, che potessero dare una rappresentazione sufficientemente precisa sia delle funzionalità del sistema ma anche dei ruoli che ogni utente ha all’interno di quest’ ultimo. For each company, the primary goal is one: to acquire and keep tied the best customers better than competitors. The company which most of the other proves to be able to keep tied customers with higher value, sooner or later acquires a solid and superior position in the field. The winning company is the one that marries the customer and is not limited to seduce him. It is also understandable that customer loyalty is deeply connected with the satisfaction of needs and requirements. Consequently, the focus of companies has gradually moved more and more on the maximization of customer satisfaction, which implies a deep understanding of the latter, achievable through flexible tools that can provide relevant and updated information as soon as possible. Avaloqconscious of the importance of all the aforementioned factors has decided to undertake an effort to do so. The project was born within the Client Management Division, the mean purpose is to provide a solution which can allow to different departments to organize and plan the work in the best way, especially when changes of any nature happens by the customer. In this regard, in the first instance it was necessary to understand the situation of the company, that is the tools currently available to interface with the customer, in order to identify the critical factors. Afterwards were held interviews with people who work within the various departments of the back office (BOA), trying to understand which were for each of them the most important information.Once information were collected, the next step was to draw up a list of functional and not functional requirements, grouping at the same time the purely functional requirements into categories. The main phase of the project was to list and analyze different concept, that is, different possibilities of solution for a given problem. After the choice of the best concept trough a semi quantitative method, the last step was the development of the final solution through the design of different graphical interfaces, that could give a sufficiently accurate picture of the solution functionality but also of the roles of each user profile.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisors: Klaus, Roberto and Mattei, Gianpiero
Subjects: Ingegneria gestionale
Divisions: Dipartimento tecnologie innovative > Ingegneria gestionale
URI: http://tesi.supsi.ch/id/eprint/1206

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